Klachten
Klachten over mij of over mijn behandeling kunt u in eerste instantie het beste met mijzelf bespreken. Op de websites van de NPVV (www.nvpp.nl) en de LVVP (www.lvvp.nl) is helder omschreven waar de grenzen van de porfessionele verantwoordelijkheid liggen. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Wanneer het niet lukt om de gerezen problemen rechtstreeks met mij op te lossen, of als voor u de drempel te hoog is om uw onvrede aan te kaarten, dan kunt u gebruikmaken van de volgende mogelijkheden: bemiddeling of het indienen van een klacht.
Bemiddeling
U kunt uw klacht of onvrede voorleggen aan de klachtencommissie van de NVPP (mijn specialistische vereniging), die met u mee wil denken over uw klacht en deze dan ook met mij bespreekt. Een andere vorm van mogelijke bemiddeling is dat u de LVVP (mijn beroepsvereniging) vraagt een LVVP-bemiddelaar in te zetten om een gesprek met mij te begeleiden. Het LVVP- bureau kan u in contact brengen met een bemiddelaar in uw regio. Klachten over mij of over mijn behandeling kunt u in eerste instantie het beste met mijzelf bespreken. Op de websites van de NPVV en de LVVP is helder omschreven waar de grenzen van de porfessionele verantwoordelijkheid liggen. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Wanneer het niet lukt om de gerezen problemen rechtstreeks met mij op te lossen, of als voor u de drempel te hoog is om uw onvrede aan te kaarten, dan kunt u gebruikmaken van de volgende mogelijkheden: bemiddeling of het indienen van een klacht.
Klachtencommissies NVPPen LVVP
Is uw klacht zo ernstig dat bemiddeling geen oplossing biedt of is de klacht zo ernstig dat sancties tegen mij als behandelaar in het verschiet liggen, dan zal de klachtencommissie van de NVPP u voorstellen een officiële klachtprocedure te starten. Als u het bemiddelingstraject bij de LVVP hebt aangevraagd, kunt u de klachtcommissie van de LVVP aanschrijven via Postbus 13086, 3507 LB Utrecht. Deze commissie bestaat uit een onafhankelijke voorzitter, een vertegenwoordiger vanuit de cliëntenorganisaties en een lid van de LVVP. De klacht wordt dan – tegen de achtergrond van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector – getoetst aan de Beroepscode voor Psychologen of de Beroepscode voor Psychotherapeuten. De klachtencommissies van NPaV en LVVP doet slechts uitspraken en aanbevelingen, maar kunnen geen tuchtrechtelijke maatregelen nemen die ingrijpen in de inschrijving in het BIG-register. Daarvoor dient u het Tuchtcollege voor de gezondheidszorg te benaderen (www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl)
|